BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, June 21, 2011

Dilemma kelas....

Kita telah diajar sejak dari sekolah lagi mengenai perbezaan antara kelas pekerjaan. Antara contoh, "kalau awak belajar bersungguh-sungguh, awak akan kerja yang baik. Kerja yang tidak memenatkan, kerja dibawah penghawa dingin dan pergi kerja memakai tie. Manakala jika awak belajar malas, masa depan awak hanya memegang cangkul. Itu adalah yang menakutkan. Saya tidak mahu anda semua sperti itu."

Itu adalah contoh ayat yang biasa kita dengar daripada seorang guru kepada muridnya. Mereka sering menghina pekerja golongan bawahan. Samada mereka sedar atau tidak, mereka telah mengajar anak murid mereka membenci pekerjaan golongan bawahan.

Itulah yang biasa kita hadapi pada masa kini. Kita hanya disogok untuk menghormati pekerjaan kolar putih dan membenci pekerjaan kolar biru. Kita disogok dengan pelbagai kata untuk kita semua bekerja sebagai pekerja kolar putih dan tidak bekerja sebagai golongan pekerla kolar biru.

Sedarkah kita bahawa kita semua saling memerlukan antara satu sama lain, antara pekerja kolar biru dan kolar putih, antara golongan borjuis dan golongan kapitalis. Semua saling memerlukan antara satu sama lain.

Jika difikirkan, kita terlalu sibuk kononnya mencari nama dengan bekerja sebagai golongan atasan dan tidak mahu bekerja dari bawah. Apabila tidak mendapat kerja yang sesuai, mula nak berkata bahawa pekerja asing telah merampas rezeki di negaranya, walhal mereka malas dan hanya mahukan dimanja serta dibelai.

Kita harus sedar semua ini supaya kita akan terus maju walaupu kita bermula dari bawahan.

0 comments: