BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, March 8, 2011

Bebas?

Berasa bebas di negara merdeka ini?  Bebas dari segi mana?


Aku sendiri tidak dapat merasakan bebas dalam kehidupan seharianku. Terutama dalam pembelajaranku. Aku telah dipaksa dalam segala-galanya. Aku sentiasa dipaksa untuk melakukan segalanya? Aku mengada-ngada? Terpulang pada kalian untuk mengatakannya. Ini adalah suaraku. Suaruku yang selalu disekat. Disekat untuk berbicara.

Dalam proses pembelajaranku, aku dipaksa untuk pelbagai cara. Dari segi pemakaian, fesyen rambut, memandu kenderaan dan segalanya. 

Aku juga dipaksa untuk menduduki pembelajaran dalam English. Aku dipaksa. Katanya ini adalah bahasa dunia. Baginya nampak kehebatan dari kefahaman adalah lebih penting dalam pembelajaran. Masyarakat Jepun contohnya, mereka tidak terlalu pentingkan pembelajaran dalam English, mereka lebih mementingkan kefahaman kepada pelajar.  Hasilnya? Ramai dari mereka melahirkan golongan intelektual.

Mungkin aku terlalu bodoh dalam English sehinggakan aku ketinggalan jauh. 

Apabila bersuara mereka dengan angkuhnya mengatakan aku ini seorang yang kurang ajar dan mengenakan tindakan yang kurang wajar.

Samada aku terima atau tidak, Aku hidup du negara yang merdeka.


0 comments: