BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, March 12, 2011

Hidup si Gula-gula getah

Aku seperti gula-gula getah,
Yang hanya akan dibeli dikedai-kedai,
Yang dibalut dengan cantik,
Yang di masukkan dala mulut dengan lembut,
Yang dikunyah dengan enak,
Diperlukan untuk menyegarkan mulut si bau.

Apabila rasaku hilang,
Aku diludah merata tempat,
Sehinggakan tiada siapa mahu mendekatiku,
Aku akan dialihkan menggunakan sesuatu,
Aku dipandang hina seperti tahi.

Ada yang meludahku merata,
Tiada yang mempedulikanku,
Ada yang menyelitkanku di celah-celah,
Jika aku melekat dimana-mana,
Aku akan dimaki hamun,
Dicuci sehinggakan bersih.

Apakan daya,
Aku hanya seperti gula-gula getah,
Hanya diperlukan untuk pemanis mulut sahaja,
Bukan untuk membuat sipemakan kenyang,
Apatah lagi pemberi khasiat kepada sipemakan.

Dibuang merata,
Dihina,
Dimaki,
Seperti tahi setelah hilang rasa.





0 comments: