BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, March 22, 2011

Perjuangan sang opencari ilmu

Jauh perjalanku untuk mendapatkan ilmu,
Aku berharap dengan perjalananku yang jauh dapat ku ubah,
Ubah diriku, keluargaku dan segalanya,
Azam bertekad untuk mengubah segalanya.

Ini juga adalah perjuanganku terbesar,
Aku terpaksa berjauhan dengan semua,
Aku terpaksa meninggalkan kehidupan lamaku,
Aku terpaksa hidup berseorangan ditempat orang.

Tetapi kini,
Apa yang aku dapat,
Aku seperti mensia-siakan perjuanganku,
Pengorbananku seperti tiada apa.

Aku alpa dengan semua perkara,
aku alpa dengan keseronokan,
Aku alpa dengan kesempitan.

Kadang kala,
Jika aku bersemangat untuk mencari ilmu kembali,
Aku mula derita dengan segalanya,
Aku derita dengan kemiskinanku,
Aku derita dengan kehidupanku,
Aku derita dengan kerjaku.

Aku menjadi renggang dengan semua,
Aku terlalu menyibukkan diriku,
Aku hanya dalam kerja harianku,
Aku tidak lagi dapat selalu senyum seperti dahulu.

Kadangkala aku dapat rasakan,
Semangat aku mula sampai kesini sudah hilang,
Tidak seperti dahulu,
Semangat yang seperti lalang,
Yang mudah goyang pabila ditiup angin.

Aku berasa seperti sianya masaku ini,
Aku mahu semangatku kembali,
Aku berharap tiada penghalang lagi selepas ini,
Tiada lagi derita selepas ini.


0 comments: