BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, May 10, 2011

Bahasa.....

Bahasa merupakan isyarat untuk seseorang yang menyampaikan sesuatu. Penyampaian hendaklah dapat disampaikan kepada sesiapa yang hendak disampaikan. Bukan perkara yang mudah untuk menyampaikan sesuatu dalam bahasa si pendengar tidak dapat memahami. Mesej yang disampaikan tidak akan dapat disampaikan dengan baik.

Juga isu penggunaan Bahasa Inggeris dalam pembelajaran. Didalam isu ini terdapat pro dan konnya. Ada baik dan ada buruknya.

Pengguanaan Bahasa Inggeris di dalam pembelajaran adalah lebih intelek berbanding Bahasa Melayu. Dengan penggunaan Bahasa Inggeris, para pelajar dapat mencari bahan pembelajaran yang bertaraf antarabangsa. Dengan menggunakan bahasa ini, para pelajar tidak akan tertinggal dalam era pembelajaran dewasa kini dan dapat bersaing dengan antarabangsa.

Kekurangan penggunaan Bahasa Inggeris dalam pembelajaran pula ialah pelajar yang lemah dan tidak biasa menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa perantaraan seperti para pelajar yang tinggal di luar bandar. Pelajar sebegini akan ketinggalan. Penggunaan Bahasa Inggeris bukanlah perkara yang mudah bagi pelajar sebegini.

Sebagai inisiatifnya, para pelajar hendaklah meneyedari bahawa kepentingan penggunaan Bahasa Inggeris dalam pembelajaran. Jangan jadikan mereka hanya katak di bawah tempurung. Yang hanya gah berbunyi di dalam tempurung. Keluar dari tempurung yang anda duduki. Sedari bahasa ini penting di zaman ini kerana Bahasa Inggeris adalah bahasa lingua franca dunia walaupun asalnya Bahasa Inggeris pada asalnya merupakan bahasa golongan radikal.

0 comments: