BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, May 10, 2011

Diskriminasi pelajaran....

Baru-baru ini aku ternampak seorang pelajar sekolah rendah yang baru pullang dari sekolah memakai baju bertuliskan "Integrasi Pelajar Bermasalah". Mengapa pelajar tersebut bperlu memakai baju tersebut. Adakah mahu mengasingkan pelajar tersebut atau mengaibkan pelajar tersebut?

Sistem pendidikan kebanyakannya selalu membuat perbezaan pelajar pandai dan pelajar lembab. Mengapa perlu membuat seddemikian? Tidak salah kalau pelajar yang pandai dan lembab duduk belajar bersama. Perkara ini sama seperti yang terjadi keatas diriku. Aku dan beberapa rakanku yang agak ketinggalan dalam pembelajaran telah diasingkan dari pelajar yang kononnya bakal pengharum akademik sekolah.

Di situ terdapatnya diskriminasi terhadap pembelajaran. Golongan yang bermasalah hanya diberi pembelajaran cukup untuk difahami, akan tetapi golongan yang cerdik pandai telah ditatang bagai minyak panas yang penuh. Atas alasan pelajar yang cerdik akan mengharumkan nama sekolah.

Tidak menjadi masalah jika para pelajar dapat belajar bersama. Dengan cara ini dapat melahirkan lebih ramai pelajar yang intelektual bukannya melahirkan pelajar yang pandai terus pandai. Pelajar yang ketinggalan terus ketinggalan.

"HENTIKAN DISKRIMINASI TERHADAP PEMBERIAN PEMBELAJARAN"

1 comments:

xsuzikornx said...

yeahhh stop diz