BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, May 29, 2011

Lesen Dan Saman.....

29 Mei 2011. Jam 9.40 AM. Adalah waktu tragedi yang menyayat hati sewaktu aku hendak pergi ke kelas. Sedang asyik aku memandu kenderaan Honda Accord yang ku pinjam dari rakan serumah ku. Aku ditahan oleh seseorang yang berbaju biru.

"Shit!" Kata hatiku. Aku ditahan seorang yang bekerjaya sebagai pekerja Jabatan Pengangkutan dan Jalanraya. Dia mengenakan uniform berwarna biru. Didalam fikiranku waktu ditahan hanyalah mana nak kaut duit.

Selesai proses pemeriksaan ke atasku dan kenderaan yang ku pandu. Aku mendapat surat yang tidak disukai mesyarakat akan tetapi dicintai kerajaan iaitu surat saman.

Aku disaman dengan tanpa belas kasihan. Dengan kesalahan TIADA LESEN MEMANDU. Ini adalah saman yang ku terima kali ketiga dalam hidupku dengan kesalahan yang sama.

Pegawai JPJ yang menyaman aku selalu membuat lawak yang aku senyum tanda lawaknya tidak lawak. Katanya begini " dah tau tak nak kena saman, buatlah lesen". Lawak yang tidak kelakar.

Aku bukannya tidak mahu membuat lesen memandu, tetapi apakan daya. Aku seorang pelajar. Yang tiada pendapatan. Hanya mengharapkan pinjaman yang kuterima yang dikira masih tidak mencukupi keperluan kehidupanku. Membuat lesen bukan bermodalkan kecil. Malah beratus ringgit yang memberatkan kepada golongan-golongan kelas bawahan seperti aku ini. Dulu sering kali aku menyimpan wang untuk membuat lesen memandu kerana tidak mahu menghabiskan wang aku hanya kerana membayar saman. Apakan daya, duit yang aku simpan untuk membuat lesen memandu terpaksa aku habiskan untuk membayar saman.

Dengarkan isi hati aku ini KERAJAAN. Kau terlalu kejam. Kau menindas hidup kami yang berada di kelas bawahan ini!

0 comments: