BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, May 16, 2011

hormat menghormati....

Hari ini aku pergi ke kelas seperti biasa. Aku menunggu pensyarah masuk seperti biasa. Sehinggalah jam menunjukkan 45minit selepas kelas bermula. Seperti biasa, cacian keatas pensyarah secara halus tetap dilakukan. Aku pelik kalau kelas dibatalkan, mengapa pensyarah tidak memberitahu dari awal lagi. "Agaknya dia sengaja nak buat hadiah surprise rehat secara mengejut kot" kataku didalam hati untuk menyedapkan hatiku.

Selain itu, kita juga biasa mendengar ayat sebegini, "Hey! kau lebih muda berbanding aku, kau kena hormat aku!". Pelik, mengapa perlu membezakan manusia melalui umur. Bagi aku bukan umur yang menunjukkan kehebatan diri, hati dan pemikiran kita, tetapi pengalaman yang menunjukkan kehebatan kita termasuklah pengalaman dongeng.

Didalam situasi contoh berikut, kita dapati kita lebih dari dahulu lagi di ajar menghormati, tetapi kita jarang diajar untuk menyayangi. Bukankah jika kita saling menghormati dan menyayangi lebih baik. Berbanding hanya menghormati seseorang dengan secara paksaan. Jika lebih menghormati dan menyayangi seseorang, akan lebih ada bermakna dan lebih mengakrabkan antara satu sama lain.


0 comments: