BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, May 6, 2011

Islam pada apa??

Menjadi suatu fenomena pada masa kini. Ramai yang hanya islam hanya pada nama. Disini aku tidak memaksudkan seorang islam yang tidak melakukan rukun islam atau iman. Mungkin itu lebih menunjukkan kurang pendedahan mengenai rukun iman dan islam.

Islam adalah suatu agama yang lemah lembut dan berbudi pekerti. Pelik jika diperhatikan dewasa kini. Ramai yang Islamnya hanya pada luaran. Mengapa dikatakan begitu. Sebagai contoh, aku sering kali melihat gelagat-gelagat seorang wanita yang bertudung labuh dan menutup aurat tetapi apabila ternampak wanita yang tidak menutup aurat, mereka akan serta merta mengeluarkan kata-kata caci maki.

Contoh kedua pula ialah apabila seseorang ternampak seseorang mengutuk islam, mereka serta merta akan memaki orang tersebut. Islam mengajar kita kepada kekasaran? Tidak bagiku. Nabi Muhammad S.A.W. sendiri menyebarkan agama Islam dengan kelembutan walaupun dirinya dihina sehingga dibaling dengan najis.

Contohi peribadi Nabi Muhammad S.A.W. Jangan mudah melenting. Orang lain yang melihat keadaan sebegini tidak akan memuji islam malah memerli dengan lebih lagi. Tunjuk kepada mereka keindahan islam, tunjukkan bahawa agama islam adalah agama kelembutan bukan kekasaran.

Islam Bukanlah Terroris

0 comments: